Press "Enter" to skip to content

Ovplyvňujú fytonutrienty naše zdravie? Čo hovorí najnovšie veda?

Možno ste už počuli o fytonutrientoch a aké sú prospešné pre celkové zdravie. Ale čo presne fytonutrienty sú a prečo sú absolútne nevyhnutné pre prevenciu ochorení a udržanie plného zdravia v tomto modernom svete?

Čo sú  fytonutrienty a prečo ich potrebujeme

Fytonutrienty dávajú rastlinám ich charakteristickú farbu, zreteľnú chuť a vôňu. Možeme ich vnímať aj ako súčasť imunitného systému rastliny; pomáhajú ju chrániť pred škodcami, účinkami oxidácie i UV žiarením.

Rastlinné fytonutrienty vedia však výrazne pomôcť aj ľuďom. Sú to presne tie antioxidanty, o ktorých sa dnes veľa píše, že nás chránia pred oxidačným poškodením, teda pred nepriaznivými vplyvmi škodlivých látok nachádzajúcich sa vo vzduchu, vode, a áno, aj v potravinách. Tiež poskytujú ochranu pri stresujúcom životnom štýle a jeho vplyve na biochemické reakcie v organizme. Experti na výživu sa zhodujú, že najlepšou cestou získavania antioxidantov pre organizmus je konzumácia zdravých „živých“ potravín namiesto ich prijímania v syntetickej formy.

Podľa analýzy z roku 2014 publikovanej v Žurnále komplementárnej a integratívnej medicíny:

Fytonutrienty sú rastlinné nutrienty so špecificky biologickými aktivitami, ktoré podporujú zdravie človeka…Majú špecifické farmakologické efekty na ľudské zdravie. Pôsobia napr. antimikróbne, antioxidačne, protizápalovo, antialergicky, antispazmodicky, protirakovinovo, proti starnutiu, hepatoprotektívne, hypolipidemicky, neuroprotektívne, hyposenzitívne, immunomodulačne, pôsobia na diabetes, osteoporózu, proti nadúvaniu, stimulujú CNS, majú analgetický účinok a prispievajú aj k ochrane pred karcinogenézou indukovanou UVB  žiarením.

Zahraniční odborníci na výživu začínajú nahlas hovoriť o tom, že toxíny v ovzduší, potravinách, vode ako aj masívne vyčerpanie pôdy zapríčiňujú, že nášmu telu sa nedostávajú dôležité prírodné látky, ktoré ho pomáhajú prirodzene detoxikovať alebo liečiť. Túto informáciu o poklese hladiny živín v ovocí a zelenine potvrdzuje meta-analýza texaskej univerzity, ktorá študovala 43 bežných druhov zeleniny a ovocia rastúcich na území USA medzi rokmi 1950 a 1999. Výsledky hovoria o neodškriepiteľnom poklese nutrientov všetkých typov v každom sledovanom druhu od kukurice až po mrkvu. Podľa niektorých nutričných expertov sa dnes až 25 šálok špenátu vyrovná  čo do hustoty živín jednej šálke z roku 1950.

Preto, ak do jedálnička chcete získať produkty s najvyšším obsahom živín, uistite sa, že   zelenina a ovocie, ktoré kupujete, sú pestované čo najzdravšie – ekologicky a nie je geneticky modifikované. Ak máte možnosť, radšej zvážte návštevu farmárskeho trhu a kúpu od dôveryhodného domáceho pestovateľa. A ak je to možné,  voľte radšej staršie odrody a typy produktov. Štúdie totiž ukázali, že vyšší obsah živín majú tieto staršie odrody a typické plodiny ako tie novšie, hoci sú pestované organicky.

Čo hovorí veda

Hoci počet vedeckých štúdií o dramatických účinkoch fytochemikálií na ľudský organizmus narastá, konvenčná medicína ich ako základ zdravia zatiaľ obchádza. Hoci paradoxne, približne 40% liečiv, ktoré vyžíva, sa vyrába na rastlinnom základe. Zdroje z USA hlásia, že Národný inštitút zdravia registruje už viac ako 13 tisíc štúdií o benefitoch fytonutrientov pre zdravie, vrátane približne 2500 štúdií zameraných na ich vplyv na rakovinu. Prehľad najnovších vedeckých zistení o pôsobení fytochemikálií a rastlinných extraktov schopných usmrtiť rakovinové kmeňové bunky prináša napríklad štúdia „Fytonutrienty ako inovačné liečebné nástroje proti rakovinovým kmeňovým bunkám“, ktorá bola zverejnená v časopise International Journal of Molecular Sciences v roku 2015.  Na Slovensku sa téme fytonutrientov – konkrétne účinku fytoalexínov na nádorové bunky – venujú napríklad v Ústave farmakológie Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.

Jednoznačný záver štúdií: fytonutrienty sú životne dôležité pre zdravie, môžu dokonca pôsobiť preventívne a liečiť špecifické stavy organizmu.

Jedným z preventívnych účinkov fytonutrientov, ktorý sa dnes častejšie skloňuje, je antioxidačná schopnosť – absorpcia kyslíkových radikálov. Vysvetlíme: Antioxidant je molekula, ktorá bráni oxidácii -starnutiu iných molekúl. Pri oxidácii vznikajú voľné radikály (chemická reakcia, pri ktorej atóm alebo ión uvoľňuje elektrón), ktorým chýba minimálne jeden elektrón. Chceli by si ho doplniť a spáriť sa s iným elektrónom v okolí. Z nadbytku voľných radikálov vznikajú mnohé choroby, pretože sa môže spustiť reťazec bojov o elektróny medzi molekulami v našom tele. Antioxidanty však problém riešia aktívne. Darujú svoje elektróny voľným radikálom, čím ich stabilizujú, a zabránia im napádať bunky v tele a spôsobovať choroby.

Schopnosť antioxidačného pôsobenia nie je u všetkých potravín rovnaká. Táto absorpčná kapacita kyslíkových radikálov je merateľná a označuje sa číslom ORAC. Ak vás zaujímajú antioxidačné schopnosti jednotlivých potravín, môžete si ich vyhľadať tu.

Veľa tvárí fytonutrientov

Fytonutrienty tvoria akúsi bariéru rôznym patologickým procesom a svojou antioxidačnou schopnosťou môžu chrániť aj ľudské bunky. Ochranné fitonutrienty tak môžu pôsobiť na cievny, nervový systém a znižovať aj riziko chronických ochorení.

Najznámejšie skupiny fytonutrientov:

Terpény – sú to, čo produkuje arómu v ovocí a zelenine. Mnohé z týchto aromatických látok sú hlavnými zložkami esenciálnych olejov a majú tiež silné účinky na podporu imunity, hormonálnej rovnováhy a protizápalové vlastnosti. A niektoré ako napríklad limonén a pinén, podľa výskumných štúdií podporujú „smrť rakovinových buniek“. V aromatických rastlinách, ako sú citróny, koriander a kadidlovník, sa nachádzajú desiatky terpénov. Jeden z najvýznamnejších no málo známych terpénov pre zdravie je myrcén. Myrcén sa nachádza v mangu, kumkvátoch, eukalyptoch a citrónovej tráve. Štúdia z roku 2012, ktorá sa uskutočnila na univerzite Texas A & M, objavila, že myrcén spolu s limonénom a inými terpénmi v kumvátoch podnietili „apoptózu“ (t.j. smrť rakovinových buniek) a tiež znížili zápalové markery. Myrcén je tiež užitočný pri bolesti a nespavosti a pomáha znižovať odpor hematoencefalickej bariéry, čo umožňuje efektívnejšie vstrebávanie iných liečivých látok, ako sú ostatné fytonutrienty.

Najznámejšími v skupine sú Karotenoidy. Aj vďaka betakaroténu, ktorý podľa vedeckých zistení dokáže znižovať riziko určitých typov rakoviny, hlavne rakoviny pľúc a môže byť tiež prínosom pre zdravie očí. Najvyšší podiel betakaroténu spomedzi rastlín majú mrkva a listový kel. Dôležitým prínosom betakaroténu je, že sa nakoniec mení na vitamín A, ktorý sa významne podieľa na zdraví reprodukčného, mozgového a imunitného systému.

Flavonoidy sú najpočetnejšou skupinou fytonutrientov. Identifikovaných je viac ako 6,000 druhov flavonoidov nachádzajúcich sa v rastlinách, vrátane quercetínu, kemferolu a katechínov. Všetky flavonoidy majú schopnosť efektívne vylučovať voľné radikály z tela. Sú tiež známe pre ich protizápalové účinky. Najmä quercetín sa v niekoľkých štúdiách spája so znižovaním zápalov, redukovaním alergií, zdravím srdca, prevenciou rakoviny a úľavou od bolesti v niekoľkých štúdiách. Sem patria aj Fytoestrogény. Navzdory všeobecnému presvedčeniu, mierneho estrogénu zo zdravých prírodných zdrojov sa netreba obávať. A to platí aj pre estrogén napodobňujúce účinky nájdené vo fytoestrogénoch. Je to preto, lebo rastlinné fytoestrogény pomáhajú vypláchnuť Xenoestrogény, vysoko agresívne estrogény, ktoré sa tvoria v tele cudzími toxínmi. Fytoestrogény sa viažu na estrogénové receptory najmiernejšou formou estrogénu (väčšinou estriolom). Xenoestrogény sa nemajú kam naviazať a sú z tela vylúčené. Rastlinné fytoestrogény sa nachádzajú okrem iného v ľane a strukovinách.

Resveratrol je super výkonný antioxidant, ktorý sa nachádza v jasne sfarbenom ovocí a zelenine, najmä však v bobuľovitom ovocí a hrozne. Resveratrol má veľa zdravých benefitov napríklad aj  v podpore kardiovaskulárneho zdravia. Snáď najpodstatnejším prínosom je ale jeho schopnosť chrániť ľudské telo pred rakovinou.  Jeho účinok, má dosah na rakovinové kmeňové bunky. (Kmeňové bunky sú ako „prázdny zoznam“, ktoré môžu položiť základy mnohých druhov rakoviny. Majú veľkú úlohu pri rakovinových metastázach a tradičná liečba rakoviny nemá na nich výraznejší vplyv.)

 

Glukozinoláty sú silné antioxidanty a štúdie sa zameriavajú najmä na ich schopnosť bojovať proti dvom karcinómom reprodukčného systému (ako je rakovina prsníka a prostaty), ako aj proti nerovnováhe endokrinného systému, ktorá môže viesť k ochoreniu štítnej žľazy a rakovine. Glukozinoláty sa obyčajne nachádzajú v kapustovitej zelenine ako brokolica, karfiol a kapusta. Ako preukázali mnohé štúdie Dr. Paula Talalay z Univerzity Johna Hopkinsa od polovice deväťdesiatych rokov, najmä sulforafan v brokolicových klíčkoch pôsobí obzvlášť rakovino-preventívne. Ukázalo sa, že sulforafan sa zameriava na rakovinové kmeňové bunky. Stanovisko k téme: Ovplyvnenie vzniku nádorov zmenou stravovacích návykov a významu glukozinolátov vydal aj tím slovenských odborníkov z Ústavu experimentálnej onkológie SAV a Výskumného ústavu potravinárskeho v súvislosti s riešením Štátneho podporgramu Potraviny – kvalita a bezpečnosť v roku 2009.

Omega-3 mastné kyseliny tiež známe ako „esenciálne polynenasýtené mastné kyseliny“ alebo PUFA (polyunsaturated fatty acids). Sú potrebné na zdravé trávenie, ako aj na vývoj a aktivitu svalov, udržiavanie dobrého videnia, neurologického zdravia (ako napr. dobrej pamäte), zrážanie krvi a množstvo ďalších funkcií v tele. Rastlinné zdroje omega-3 mastných kyselín zahŕňajú vlašské orechy, ľanové semienko a listová zeleň. Pamätajte, že aj keď rastlinné omega-3 mastné kyseliny obsahujú kyselinu alfa-linolénovú (ALA), neobsahujú DHA a EPA. Tieto sa nachádzajú iba v rybách studenších vôd.

Probiotiká – sú „dobré“ baktérie, ktoré potrebuje váš tráviaci a imunitný systém a celé telo na udržiavanie optimálneho zdravia a prevenciu chorôb. Nerovnováhy v črevnom mikrobióme sa späté s autoimunitnými odpoveďami a akútnym zápalom. Probiotiká môžu dokonca prispievať (pomáhať) rakovinovým ochrancom/ preventerom. Štúdia na zvieratách z roku 2016 zistila, že podávanie probiotík pred naočkovaním rakovinových buniek viedlo k 40% zníženiu rastu nádoru v porovnaní s kontrolnou skupinou.

Najlepší spôsob ako vyťažiť z rastlinných probiotík je konzumovať dostatok kvasenej alebo fermentovanej zeleniny, vrátane kórejského kimči, kyslej kapusty, kyslých uhoriek, nakladanej kyslej zeleniny a olív. Rast zdravých probiotík podporuje napríklad modrozelená sladkovodná riasa Spirulina. Tá je výnimočným zdrojom chlorofylu, betakaroténu, vitamína B12 a ďalších vitamínov a minerálných látok.

 

Zdroje: https://thetruthaboutcancer.com/; www.vitarian.sk; Scarpa, E.S., Ninfali, P.: Phytochemicals as Innovative Therapeutic Tools against Cancer Stem Cells, International Journal of Molecular Sciences, www.mdpi.com/journal/ijms

 

(Visited 138 times, 1 visits today)
%d blogerom sa páči toto: